Logo Utrecht University

Digital Turn in Epistemology

Embodied Tasks

Verhoudingen in beweging

Tijd: 60 min

Leeftijd: 8-12 jaar (groep 5 tot 8)

Lesdoel: Het vergroten van het begrip over de verhoudingen 1:2 en 1:4

Kunnen leerlingen rekenen beter begrijpen door te bewegen? Steeds meer wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het antwoord op deze vraag ‘ja’ is. Vanuit een embodied cognition perspectief wordt beargumenteerd dat het hele lichaam betrokken is bij het leren.

De les is ontworpen rondom een digitale leeromgeving die uitnodigt tot maken van betekenisvolle bewegingen. Leerlingen zien twee staven die zij tegelijk kunnen bewegen. De staven krijgen een groene kleur wanneer zij in de juiste verhouding ten opzichte van elkaar staan. Bij de verhouding 1:2 worden de balken alleen groen als de rechterstaaf twee keer zo groot is als de linkerstaaf. Bij een verhouding van 1:4, is dit 4 keer zo groot.

Leerlingen krijgen, zonder instructie, de opdracht om uit te zoeken wanneer de staven groen worden en hoe ze de staven groen kunnen houden terwijl ze deze omhoog bewegen. Ze ontdekken bij de verhouding 1:2 dat zij met hun rechterhand twee keer zo snel moeten bewegen dan met hun linkerhand. Op deze manier ervaren ze met behulp van embodied design wat een verhouding is.

Wat heb je nodig?

Naar de activiteit.